Jak to vše před dvaceti roky začalo…

20.03.2020

Nenápadně, zcela nevinně...

Začátkem roku 2000, v únoru či březnu to bylo, jsem cestou z redakce navštívil prodejnu České rozhlasu na roku Vinohradské a Blanické ulice. Konala se tam totiž autogramiáda našich rozhlasových představitelů Sherlocka Holmese a doktora Watsona, pánů Viktora Preisse a Otakara Brouska st. (Koncem předešlého roku Radioservis vydal na MC a také na CD Povídky Sherlocka Holmese namluvené těmito herci.) Přiznal jsem se jim k svému dlouholetému zájmu o slavného detektiva.

Přítomná paní Jarmila Konrádová, tehdejší dramaturgyně stanice Vltava, si posteskla, že Rozhlas na květnový knižní veletrh Svět knihy chystá holmesovsky laděný stánek. A jak by to prý bylo fajn, kdyby u nás byla nějaká jeho společnost. Odkázal jsem ji na pana Rudolfa Čechuru, o jehož dřívějších snahách o její založení jsem věděl - byli jsme v nepravidelném kontaktu někdy od poloviny sedmdesátých let. Ten prý však se na to již po dvou pokusech nechystá. A co prý bych na to řekl já. Odpověděl jsem, že si to rozmyslím.

Krátce nato jsem se sešel s panem Čechurou a o situaci jsme si popovídali. Sám se již potřetí nechtěl do ničeho takového pouštět. Pobídl mě však, ať se o to pokusím. Pravda, bylo to skandální, že v zemi, jejíž jméno se jako jediné dostalo přímo do názvu jednoho Holmesova případu, jak ho pod titulem A Scandal in Bohemia, tedy Skandál v Čechách, zaznamenal věrný druh a kronikář. A bylo na čase tuto skandální situaci změnit. Jako by těch skandálů nebylo dost!

Nabídku jsem nakonec přijal a začal - zatím ve skrytu před zraky veřejnosti - tiše pracovat. Oprášil jsem své zahraniční kontakty, vyzvídal podrobnosti o založení a vedení jejich společností a klubů na Sherlocka Holmese zaměřených či přímo studiem Kánonu se zabývajících. Velký americký sběratel John Bennett Shaw ze Santa Fé již byl bohužel pár let po smrti, jeho dlouholetý kamarád Peter Blau a další však naštěstí ne. Oproti dřívějšímu psaní dopisů a často i několikatýdenního čekání na odpověď to již tehdy bylo snazší a hlavně rychlejší - tehdy před dvaceti roky už fungoval internet, moji zahraniční korespondenci nikdo nečetl.

Jak se mezi holmesovci traduje, k založení společnosti stačí, když jsou dva, mají Kánon a láhev (rozuměno nějaké dobrého pitiva, whisky či whiskey nejlépe). A je-li nejhůře, stačí pak člověk jeden. Podmínky splněny byly!

Napsal Aleš Kolodrubec

dne 20. března 2020

ve výročí Skandálu v Čechách*

*/ Jak doktor Watson zaznamenal: "Jednoho večera - bylo to 20. března roku 1888 - jsem se vracel z návštěvy u pacienta (neboť jsem se začal znovu věnovat lékařské praxi) a tu mě cesta zavedla do Baker Street." [přeložila Zora Wolfová; Praha 1971]


Česká společnost Sherlocka Holmese
Všechna práva vyhrazena 2018
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky